Om mig

Mit billede
Marine Biologist - Freelance underwater photographer & artist www.jesper-kikkenborg.dk Supported by Canon

tirsdag den 29. marts 2011

Vi leder videre...

Vejret har ændret sig og er blevet lidt mere blæsende - temperaturen ligeledes på vej ned og skulle runde de -15C i løbet af de næste dage. Så kender vi det igen, og den korte periode med lidt lunere og stille vejr var desværre en kort fornøjelse.
Vi var på havet i går for at finde hvalerne. Isen pakkede meget hurtigt omkring os, og vi måtte flytte på nye isflager hele tiden. Det er virkelig rart at have et par af de lokale fangere med, for de kan læse havisen og skift i vejret langt bedre end os der ikke er lokalkendt.
Havisen er både godt og skidt for vores optagelser. For meget is gør at vi ikke kan sejle og for lidt gør at hvalerne skal findes på åbent vand og ikke har deres trækruter langs iskanterne. Isen gør simpelthen at hvalerne er mere forudsigelige når de skal filmes.
I går lagde jeg mig i en bred rende mellem to store isflager. Vinden var kraftig så jeg havde kun et kvarter før isen ville lukke renden. Jeg lå og ventede - for kom der en hval skulle den passere mig for at komme forbi. Jeg havde knapt ligget 5min i vandet før overfladen blev brudt og hvalens meterhøje blåst kom til syne. Kæmpen kom direkte imod mig og jeg fik optagelserne i kassen - igen et imponerende syn! Kort tid efter måtte vi afbryde dykket - havisen havde lukket helt til og vi blev bugseret ind af et større skib, der kunne bryde isen for os.
Sigten er blevet meget ringere desværre og ligger nu på ca.10m under vandet. Det går hurtigt med algevæksten i arktis om foråret, så de næste dage skulle vi gerne have alle optagelserne i hus inden sigten bliver alt for ringe.
Fra Arktisk Station kan vi om aftenen se hvalerne immellem havis og isfjelde ude i bugten. Det er absolut ikke den værste udsigt! Vi fortsætter jagten under vandet igen i morgen...

Når vi dykker under isen har vi altid en line til overfladen med fastmonteret bøje, så vi kan komme tilbage til hullet. Her ses havisen nedefra og lineholderen oppe på isen ...