Om mig

Mit billede
Marine Biologist - Freelance underwater photographer & artist www.jesper-kikkenborg.dk Supported by Canon

tirsdag den 22. marts 2011

Hvalsang fra dybet

En blæsende og kold dag på havet. Temperaturen stadig under -20C og med en frisk vind fra nord, ja, så er ord vist unødvendige...
Vi prøvede en ny taktik i dag. I stedet for at sejle efter hvalerne og opsøge dem på vores præmisser, sejlede vi båden op på en stor isflage og brugte denne som dykkerbase. Nu var vi helt lydløse uden motorstøj og spændte sad vi på iskanten og spejdede efter de store dyr. Indenfor kort tid så vi tre hvaler i nærheden. Vi sprang i vandet og svømmede stille og roligt langs iskanten og lyttede.
Sigten er fremragende heroppe og ligger på 30m under vandet. Isfjeldene og iskanten lyser turkis i det blågrønne vand og solens stråler danser ned gennem sprækker i isen.
"Jeg ligger stille og ventilerer i overfladen - tager tre dybe åndedrag og forlader overfladen ned på 8-10m dybde. Stille svømmer jeg og orienterer mig efter isen over mig. Jeg stopper op og lytter. Helt stille hænger jeg på dybden og fra dybet hører jeg den fineste hvalsang. Fuldstændig surrealistisk. jeg starter kameraet og optager solen der bryder på iskanten ovenover mig. Stille svømmer jeg mod overfladen for at få en langsom bevægelse i modlys. Fantastisk kulisse! Jeg når kun lige at bryde overfladen før jeg hører hvalblåst (hvalen der puster ud) lige i nærheden. En grønlandshval har kurs mod mig blot 100m ude. Roligt svømmer jeg hvalen i møde og starter næste optagelse. 20meter ude kan jeg nu se den bemærkelsesværdige hvide tegning på dens kæmpe hoved under vandet. Den svømmer lige mod mig og jeg har god tid til en fin billedkomposition. På blot ca.7m afstand passerer den store kæmpe. Det er tydeligt at den har set mig. Hvalens enorme hale passerer bare en meter fra mig. Jeg følger den roligt med kameraet, og kæmpen forsvinder ud i det blå. Drømmeoptagelsen er i kassen - helt fantastisk! Grønlandshvalen er meget sparsomt filmet, særligt under vandet, og jeg føler mig dybt priviligeret over dette møde...."